mandag 7. oktober 2013
Sluttinlegg
Det sosiokulturelle læringssynet
Jeg vil takke for kommentarene som jeg har fått på min ppu blogg.
Dere har fokusert på innhold, formidling og organisering. Jeg har fått mange positive kommentarer, der dere har brukt to stjerner og et ønske.
Dere ønsket å utfordrere meg på følgende:
Jeg hadde påstått at vi som lærere må være flinkere å motivere elevene, der jeg ikke kom men noen forslag og det var ønske om noen gode tips?
Jeg hadde henvist til Lyngsnes, K. og Rismark, M. (2007) i kildelisten min, der jeg glemte å skrive dette i teksten min?
En av lærerens viktigste oppgave er å motivere elevene, dette kan gjøres ved å sette klare mål og delmål tilpasset elevens ståsted. Her er det viktig at alle elevene er påkoblet fra start, der jeg prøver å gi gode fram overmeldinger som er knyttet opp i mot vurderingskriteriene for læringsoppdraget. Jeg starter alltid et læring oppdrag med planlegging det vil si å kartlegge hva elevene skal gjøre og hva som skal læres. Jeg prøver å aktivere forkunnskaper ved å snakke om ting de kanskje kan fra før eller har lært tidligere på skolen. Mitt beste tips for å skape elevmedvirkning er å lage vurderingskriterier sammen med elevene, dette fører til at alle vet hva som skal vurderes, der elevene selv kan bruke egenvurdering på eget arbeid med karakter. Ved å lage kriteriene sammen med eleven skapes en ytre motivasjon som kan fører til en indre motivasjon for eleven.
Læreren må også være en rollemodell for eleven, grunnen til dette er at eleven ofte tar etter det læreren gjør og ikke det som læreren sier. Eksempel på dette kan være at læreren snakker mye om hms og verneutstyr, men bruker ikke dette selv, dette komme inn under begrepet «walk the talk», at man gjør det man sier.
Det andre punktet som jeg skulle forbedre var henvisning på kildelisten min, her skal jeg prøve å bli mye bedre slik at dette ikke hender flere ganger.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar